۹ مزایای پنل‌های خورشیدی

۹ مزایای پنل‌های خورشیدی

۹ مزایای پنل‌های خورشیدی

امروزه مصرف انرژی رو به افزایش است و مقدار منابع این انرژی‌ها به شدت رو به کاهش است. بنابراین یکی از راه‌های استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده از پنل‌های خورشیدی می باشد.
پنل خورشیدی یا صفحه خورشیدی ذرات نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که برای تولید گرما یا برق از آن استفاده می کنند.
پس سیستم های خورشیدی مزایای زیادی برای مردم و دولت دارند که ما در این مقاله به ۹ مورد از این مزایا اشاره خواهیم کرد.

پنل خورشیدی چیست؟

پنل خورشیدی سیستمی است که انرژی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. یکی از قدرتمندترین منبع نور موجود خورشید می باشد که از آن برق تولید می کنند. این انرژی خورشید از منابع رایگان و قدرتمند در زمین است که به راحتی در دسترس قرار دارد. همچنین برای زمین آلودگی ایجاد نمی کند.

پنل خورشیدی چگونه کار می کند؟

پنل خورشیدی یا سیستم خورشیدی از تجمع مونتاژ سلول‌های خورشیدی ساخته می شود. این سلولهای خورشیدی جنس سیلیکون دارند. ساختار اصلی آنها از یک لایه مثبت و یک لایه من ساخته شده است که با هم یک مدار الکتریکی را به وجود آورده‌اند. کار این سیستم این است که فوتون‌ها را جذب خودش می کند به جریان الکتریکی تبدیل می کند.
این مدار الکتریکی، الکترون‌های آزاد را توسط کنترل کننده شارژر به بانک باتری می فرستد.
سپس این انرژی از بانک باتری به معکوس کننده فرستاده می شود و در آنجا جریان مستقیم به جریان متناوب تبدیل می شود و برای دستگاه ها و تجهیزات برقی خانه یا مجتمع‌های تجاری، وسایل نقلیه، قایق ها، تجهیزات ارتباطی، جریان دیدبانی نفت و گاز و… استفاده می شود.

 

مزایا و فواید پنل‌های خورشیدی

۱-تکنولوژی خورشیدی یک تکنولوژی استاندارد است.

امروزه در دنیای صنعت همه وسایل و تکنولوژی‌های ما با برق کار می کنند. ما برای تامین نیروی برق از سو خت های فسیلی، سدها، نیروگاه های هسته ای و…استفاده می کنیم که نیاز به هزینه بسیار زیادی دارد. ولی با توجه به پیشرفت تکنولوژی به راحتی از طریق پنل‌های خورشیدی، برق مورد نیاز خودمان را از انرژی خورشیدی تأمین می کنیم‌.

سیستم خورشیدی یک تکنولوژی ثابت شده و استاندارد است که میزان برق تولید پنل‌های خورشیدی  را می توان دو برابر مقدار فعلی در نظر گرفت.

۲-سیستم خورشیدی در هر نوع آب وهوایی کار می کند.

یکی از مزایای بزرگ سیستم خورشیدی کار کردن آنها در هر نوع آب وهوایی است. پنل‌های خورشیدی در دمای کمتر با بازده بالاتری کار می کنند. چون دمای بالا میزان ولتاژ خروجی را کاهش می دهد.
درواقع پنل‌های خورشیدی قادر هستند در تمام شرایط آب‌وهوایی مثل برفی، بارونی، بارش تگرگ و یا حتی طوفانی برق تولید کنند. چون کافی است تنها مقداری از نور خورشید را دریافت کنند یا به صورت ذخیره در باتری خود داشته باشند.
به طور کلی سیستم‌های خورشیدی در هر جایی که روشنایی روز وجود دارد کار می کنند.

۳-کاربرد وسیع در مناطق دورافتاده

سیستم خورشیدی به عنوان یک منبع شگفت انگیز توانایی تأمین سوخت را برای همه ساکنان روی زمین دارد. انرژی خورشیدی این امکان را فراهم می کند که در مناطق دور که به شبکه های معمولی انرژی دسترسی ندارند تولید برق کند، حتی در میان کویر انرژی خورشیدی در تقطیر آب جهت تولید آب آشامیدنی نقش کاربردی خواهد داشت.

۴-کاهش اثرات زیست محیطی

امروزه انرژی خورشید یکی از پاک ترین منابع انرژی موجود در زمین می باشد که هیچ گونه انتشار مضری برای جهان وجود ندارد.
همچنین برای کار کردن این پنل‌های سوخت مورد نیاز نیست و در نتیجه آلودگی هم ایجاد نمی کند.
در واقع انرژی خورشیدی جزء برندهای است که پایدار و سازگار با محیط زیست می باشد.

۵-تجدیدپذیر بودن

ما می توانیم از انرژی خورشید تا زمانی که وجود دارد استفاده کنیم. انرژی خورشید یک راهکار مناسب برای تأمین انرژی از یک منبع تجدیدپذیر و مستمر به حساب می آید. درواقع این انرژی یک منبع انرژی تجدیدپذیر و ارزان قیمت است که تا حد زیادی باعث کاهش هزینه انرژی معمولی و تجدید ناپذیر می شود.

۶-طول عمر بالا

یکی از جالب ترین ویژگیهای تولید برق استفاده از پنل‌های خورشیدی می باشد که در سیستم این پنل‌های هیچ گونه قطعه متحرکی وجود ندارد.

به طور کلی پنل های خورشیدی عمر طولانی دارند که عمر آنها بین ۲۰ تا ۳۰ سال می باشد. البته با توجه به استاندار و کیفیت ساخت در طول عمر آنها مؤثر است.
همچنین طراحی صحیح سیستم و استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب تأثیر مستقیمی بر طول عمر آنها می گذارد و کارایی آنها در طول عمر مفیدشان به ندرت کاهش می یابد‌.

۷-هزینه پایین نگهداری

همان طور که می دانید سیستم صفحه خورشیدی قطعات متحرکی ندارند و تنها سالیانه نیاز به سرویس و تمیز کردن دارند. بنابراین نگهداری از آنها بسیار آسان و کم هزینه است به طوری که هزینه مذکور تقریبا صفر در نظر گرفته می شود.

۸-سرمایه گذاری پنل های خورشیدی

این روزها احداث نیروگاه خورشیدی یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری تبدیل شده و اکثر افراد به دنبال سرمایه گذاری در این زمینه هستند.
این اقدام یکی از ارزنده ترین اقدامات در سرمایه گذاری است که بسیار مفید و سودآور می باشد.
استفاده از پنل‌های خورشیدی درواقع می تواند یک حرکت بازاریابی عالی برای شما باشد.

۹-کاهش قبوض برق

پنل‌های خورشیدی که برای تبدیل انرژی خورشید به الکتریسته در خانه شما می توان از استفاده کرد. تولید انرژی خورشید برای روشنایی چراغ، رایانه، ماشین آلات و سایر وسایل الکتریکی برای خانه یا محل کار شما استفاده کرد، که به طور قابل توجهی باعث کاهش قبوض می شود.

معایب پنل های خورشیدی

همین طور که پنل ها خورشیدی مزایایی دارند طبیعتاً یک سری معایب نیز خواهند داشت که به آنها اشاره می کنیم:
– پنل‌های خورشیدی در شب کار نمی کنند.
– برخی از این پنل‌های کیفیت بالایی ندارند.
– هزینه اولیه سیستم های خورشیدی بالاست.
– صفحه های خورشیدی به سقف خانه ها آسیب می رسانند.
– از نظر ظاهری صفحه خورشیدی جذاب نیستند.
– سیستم‌های خورشیدی بازدهی بسیار پایینی دارند.
– موقعیت مکانی و در دسترس بودن نور خورشید

کاربرد پنل های خورشیدی

امروزه استفاده از انرژی‌های پاک خورشیدی در بین افراد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
کاربرد پنل‌های خورشیدی بسیار گسترده و متنوع می باشند که ازجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– سیستم گرمایشی و تأمین آب گرم مصرفی در خانه
– تأمین انرژی برق برای ساختمان
– سیستم های تهویه مطبوع
– تأمین روشنایی فضایی باز
– آب شیرین کن خورشیدی
– گرم کردن آب استخر

سخن آخر

بنابراین استفاده از پنل های خورشیدی جزء ارزشمندترین منابع بشری می باشد. چرا که با رو به پایان رفتن منابع مختلف دیگر، منبع قابل اعتمادی برای تولید انرژی به حساب می آید.
به منظور نتیجه گیری از این مقاله به طور کامل با مزایا و معایب پنل های خورشیدی آشنا شدید با آگاهی از این مزایا و معایب، صفحات خورشیدی حتمأ برخی اقدامات را قبل خرید انجام دهید.
البته امروزه پیشرفت تکنولوژی، انسان را به سمت بکارگیری این انرژی رایگان ترغیب می کند.

دیدگاه (2)

  • محمد عبدی پاسخ

    سلام وقت بخیر ،بنده درخواست یک نیرو گاه پنج کیلو واتی از بسیج کردم و مورد قبول قرار گرفته و می خواهند در پشت بام منزل مسکونی قرار دهند میخواستم بدونم که آیا باعث خرابی پشت بام میشود یا نه؟

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲ در ۱:۵۹ ق٫ظ

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


× پشتیبانی آنلاین واتساپ