تعیین زاویه نصب پنل به چه دلایلی اهمیت دارد؟!

تعیین زاویه نصب پنل به چه دلایلی اهمیت دارد؟!

تعیین زاویه نصب پنل به چه دلایلی اهمیت دارد؟!

 

از اولین و پراهمیت‌ترین مراحل جهت راه اندازی سیستم‌های خورشیدی نصب پنل در مکان و پیدا کردن زاویه مناسب است.

درواقع نحوه قرار گیری این پنل‌ها باید در جهت و زاویه‌ای باشد که در طول روز حین تابش آفتاب بیشترین تابش را به صورت عمودی دریافت کند. همچنین زاویه ای برای قرار گرفتن پنل مناسب است که هیچ سایه ای بر بخشی از پنل قرار نگیرد، تابش به صورت عمودی باشد و حین حرکت در آسمان در بهینه ترین حالت ممکن برای دریافت نور قرار بگیرد. برای مثال در بخشی از روز، ماه یا فصل نباشد که پنل تحت تابش ضعیف یا سایه قرار گیرد.

درواقع با زاویه نصب درست می توان تولید برق ناشی از تابش خورشید را به حداکثر رساند و عمر کارکرد پنل را افزایش داد. در این مقاله قصد داریم به برخی از اهمیت‌های  تعیین زاویه نصب پنل بپردازیم پس با ما همراه شوید.

بهره‌وری بالا: نصب پنل‌ها اگر در زاویه درست انجام شود سبب بهینه شدن تولید برق می‌شود. درواقع با تنظیم زاویه نصب پنل به صورتی که زاویه تابش خورشید بر روی آن به حداکثر برسد، می‌توان تولید برق را نیز به حداکثر رساند. پس در صورتی که نصب و زاویه آن نامناسب انجام شود تولید برق کاهش پیدا می‌کند و امکان دارد برخی از پنل‌ها دیگر حداکثر نیروی تولید برق را نداشته باشند.

 

عمر طولانی‌تر: از مزایای دیگر نصب درست پنل، افزایش عمر پنل‌ها می‌باشد. اما اگر زاویه آن به درستی تنطیم نشود ممکن است پنل‌ها در برابر عوامل طبیعی مانند باران، باد و برف تخریب شده یا آسیب ببینند. همچنین در مواقعی که پنل‌ها در زاویه نصب اشتباه قرار گیرند احتمال افزایش آلودگی در آن‌ها بالا رفته و کارایی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. پس با تنظیم مناسب زاویه و نصب درست می‌توان از پنل‌ها در برابر عوامل خارجی محافظت کرد. تا پنل‌ها مدت زمان بیشتری عمر کنند.

 

کاهش‌ هزینه‌ها: در صورتی که پنل به درستی نصب شود و زاویه آن درست تنظیم شود، هزینه‌های انرژی کاهش پیدا می‌کند اما اگر در نصب و تنظیم زاویه، اشتباهی رخ دهد تولید برق کاهش پیدا می‌کند. پس با تنظیم زاویه نصب درست، تولید برق را به حداقل برسانید و هزینه‌های مربوط به انرژی را کاهش دهید.

 

نیروی قابل اعتماد: با استفاده از تعیین زاویه می‌توانید مطمئن شوید که پنل‌های خورشیدی شما قادر به تولید انرژی برق برای طولانی مدت خواهد بود و به شما نیروی قابل اعتماد می دهد.

 

افزایش ارزش ملک: با نصب و استفاده از سیستم‌ برق خورشیدی و تعیین زاویه درست می‌توانید ارزش خانه خود را بالا ببرید زیرا این سیستم به حد زیادی جذابیت ملک شما را بالا می‌برد.

 

 

تعیین زاویه نصب پنل به چه دلایلی اهمیت دارد؟!

 

 

روش تعیین زاویه نصب پنل خورشیدی

 

در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی

نصب پنل در هر منطقه جغرافیایی دارای روش و زاویه متفاوت است. برای نصب بهتر می‌توانید از نرم‌افزارها یا سایت‌های آنلاین استفاده کنید که به شما برای انتخاب بهترین زاویه متناسب با هر منطقه خاص کمک می‌کند.

 

جهت قرار‌گیری نصب

بهتر است پنل خورشیدی به سمت جنوب قرار گرفته شود به طوری که بتواند بیشترین نور خورشید را دریافت کند.

 

شیب سطح نصب

شیب سطح باید متناسب با جذب بیشترین نور خورشید باشد. درصورتی ‌که قصد نصب بر روی سقف یا دیوار دارید می‌توانید از شیب سطح مناسب بین ۲۰ تا ۳۰ درجه استفاده کنید. در صورتی که قصد نصب آن بر روی زمین را دارید می‌توانید از رک‌ها یا پایه‌ها که به زاویه‌های مختلف تنظیم می‌شوند استفاده کنید.

 

عوامل دیگر

توجه کنید که زاویه نصب باید به نقشه سایه‌ها از ساختمان یا درختان بستگی داشته باشد تا بیشترین نور خورشید را دریافت کند. همچنین لازم است روی قابلیت تنظیم پنل در طول سال توجه شود تا بتوان زاویه را در بازه‌های مختلف تغییر داد.

 

ویژگی‌های نصب پنل خورشیدی

فضای مورد نیاز: برای اینکه پنل را نصب کنید نیاز به یک فضا بر روی سقف یا سطح آن دارید. البته این فعالیت باید توسط فرد فنی کار و یا فردی که تصمیم به چنین کاری دارد انجام شود.

 

جنس پنل: پنل‌های خورشیدی معمولا از سلول‌های خورشیدی تشکیل شده‌اند که می‌توانند نور خورشید را تبدیل به انرژی الکتریکی نمایند. جنس و کیفیت پنل‌ها نقش اساسی در کارایی و عمر آن‌ها خواهد داشت.

 

تعداد پنل: تعداد پنل‌هایی که قصد دارید نصب کنید باید با توجه به مقدار انرژی مورد نیاز فضای موجود در ساختمان تهیه شود.

 

سیستم اتصال: پنل‌های خورشیدی معمولا به یک سیستم اتصال وصل شده‌اند که با استفاده آن انرژی تولید شده را به برق ساختمان یا خانه متصل می‌کنند.

 

سیستم ذخیره انرژی: در روزهایی که میزان مصرف انرژی بیش از نیاز ساختمان باشد. مقدار انرژی اضافی برق را می‌توانید در  باتری ذخیره کنید تا در مواقعی که کمبود تولید داشتید از آن بهره ببرید.

 

نظارت و کنترل: برای بهینه سازی نحوه عملکرد پنل‌ها و تنظیمات مربوط به آن، سیستم‌های کنترل قابل استفاده هستند. این سیستم‌ها بر اساس نیاز ساختمان طراحی می‌شود.

 

نگهداری و تعمیرات: پنل‌های خورشیدی به صورت منظم باید تعمیر و نگه‌داری شوند تا عمر مفید آن‌ها بالا رود. این نگهداری شامل تمیز کردن سطح پنل‌ها، بررسی سیستم‌های الکتریکی و جایگزین قطعات خراب شده می‌شود.

همچنین شما برای نصب پنل خورشیدی نیاز به مجوز و قانون موافقت صاحب ملک دارید. بنابراین حتما با مراجع مربوطه ارتباط برقرار کرده و مشاوره‌های لازم را از متخصصین در این زمینه دریافت کنید.

ابزار‌ مورد نیاز برای تعیین زاویه پنل

یکی از ابزار‌های موردنیاز جهت تعیین زاویه پنل استفاده از جیبل یا میزان است که می‌تواند به شما کمک کند تا زاویه دقیق پنل را بررسی کنید. این ابزار‌ها دارای یک برگه شیشه‌ای یا پلاستیکی هستند که بر روی آن‌ها یک نوار قرار گرفته شده است. پس شما می‌توانید آن را روی پنل قرار دهید و اندازه زاویه را بسنجید.

 

کلام اخر

نکات ذکر شده در این مقاله مختصری از توضیح زاویه مناسب برای پنل خورشیدی است. اما سایه اندازی اجسام ممکن است در مراحل نصب پنل توسط طراحان مشکل ایجاد کند. درواقع وزش باد پرسرعت، طوفان در مناطق مستعد می‌تواند عواملی باشد که زاویه مناسب پنل‌ها را وادار به تغییر جهت توسط کارشناس می‌کند. حال اگر شما هم قصد نصب پنل در زاویه درست را دارید حتما مطالب ارائه شده در این مقاله را مطالعه کنید و یا باکارشناسان شرکت نوین آریو تماس بگیرید.

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


× پشتیبانی آنلاین واتساپ