هزینه های جانبی و دوره ای سیستم های خورشیدی

هزینه های جانبی و دوره ای سیستم های خورشیدی

هزینه های جانبی و دوره ای سیستم های خورشیدی

هزینه جانبی سیستم خورشیدی به موارد مختلفی بستگی دارد.این هزینه شامل هزینه پردازش سیستم خورشیدی و نصب آن بر روی ساختمان یا زمین است. هزینه‌ها دورهای شامل تولید سلول‌های خورشیدی متشکل ازسیلیکون مونوکریستال وسایر مواد مورد نیاز برای ساخت ماژول‌ها و جوانب مربوط به آن‌ها مانند نصب، تعمیرو نگهداری و…اشاره‌ داره. علاوه براین هزینه سیستم خورشیدی، هزینه نصب پنل خورشیدی بسته به حجم پروژه، موقعیت جغرافیایی سیستم خورشیدی و برخی عوامل دیگر برآورد می‌شوند. برای اطلاع از هزینه جانبی و دوره ای سیستم های خورشیدی می‌توانید دراین مقاله همراه ما باشید برای اطلاعات بیشتر.

سیستم خورشیدی

سیستم خورشیدی به انواع مختلفی از تکنولوژی‌های انرژی خورشیدی اشاره دارد که به منظور تولید انرژی ازطریق تبخیر نورخورشید استفاده می‌شود. این سیستم‌ها می‌توانند شامل ماژول‌های خورشیدی، پنل‌های خورشیدی، سیستم‌های تولید حرارتی خورشیدی و تکنولوژی‌های فتوولتاییک باشند. ماژول‌های خورشیدی از سلول‌های خورشیدی ساخته شده‌اند که به تبخیر نور خورشید توجه دارند وانرژی خورشیدی را به فرم برق تبدیل می‌کنند. پنل‌های خورشیدی می‌توانند به صورت مستقیم به سیستم‌های تولید برق متصل شوند یا به سیستم‌های تولید حرارتی خورشیدی مانند آب‌گرم‌کن‌ها، دودکش‌ها و سیستم‌های ذخیره حرارتی متصل شوند. این سیستم‌ها می‌توانند درمحیط‌های مختلفی ازجمله خانه‌ها، کارخانه‌ها، ساختمان‌های تجاری و روستاها نصب شوند و به منظور کاهش وابستگی از نفت و گاز محلی وکاهش اثرات گرمایی جهانی کمک می‌کنند.

انواع هزینه های جانبی و دوره‌ای سیستم‌های خورشیدی

هزینه‌های جانبی ودوره‌ای سیستم‌های خورشیدی شامل موارد زیر می‌شود:
۱-هزینه‌های اولیه: هزینه‌های اولیه بستگی به اندازه و کیفیت نیروگاه خورشیدی دارد. برای نمونه، هزینه اولیه برای یک نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی حدود 55 میلیون تومان است، درحالی که برای نیروگاهی با ظرفیت ۵۰ کیلووات حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌باشد.
۲-هزینه‌های بهره‌برداری ناچیز: این هزینه‌ها شامل تمیز کردن پانل‌ها هر ۳ماه یکبار است که به نظر می‌رسد برای حفظ عملکرد بهینه سیستم خورشیدی ضروری است.
۳-هزینه‌های سرویس دوره‌ای: سیستم‌های خورشیدی نیازمند سرویس‌های دوره‌ای هستند که برای آن‌ها هزینه‌ای وجود دارد. هر۳ سال یکبار سیستم خورشیدی باید تست شود تا اطمینان حاصل شود که برفک وجود ندارد وبه همراه آن ph مایعی که داخل پنل‌ها جریان دارد نیز کنترل می‌شود.
۴-هزینه‌های باتری: هزینه باتری نیزمی‌تواند متغیر باشد و بستگی به اندازه و نوع باتری دارد. به عنوان مثال، سیستمی که ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، قیمت باتری آن دونیم میلیون تومان است.
۵-هزینه‌های نصب: هزینه نصب و راه‌اندازی پکیج‌های خورشیدی بستگی به نوع پکیج و مکان نصب دارد و جداگانه محاسبه می‌شود.
با توجه به اینکه سیستم‌های خورشیدی به طورکلی نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارند، هزینه‌های مربوط به این بخش نسبت به سیستم‌های برق متداول کمتر است.

کاربرد سیستم خورشیدی

سیستم‌های خورشیدی دربسیاری از زمینه‌ها استفاده می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند:
– گرمایش، سرمایش و تهویه: دودکشی خورشیدی یک سیستم تهویه passive است که با گرم شدن هوای داخل ساختمان به داخل می‌کشد. گیاهان و درختان فصلی می‌توانند به‌عنوان واسطه‌ای برای کنترل گرمایش وسرمایش خورشیدی استفاده شوند.
-آشپزی: اجاق‌های خورشیدی برای آشپزی، خشک‌کردن و پاستوریزه‌سازی استفاده می‌شوند. این وسایل به سه دسته‌ عمده تقسیم می‌شوند: اجاق‌های جعبه‌ای، اجاق‌های پنلی و اجاق‌های انعکاسی.
– تصفیه آب: با فرآیند تقطیر خورشیدی می‌توان از آب‌ شوریا بد مزه آب آشامیدنی تولید کرد.
– معماری: نورخورشید از ابتدای تاریخچه‌ی معماری بر طراحی ساختمان تأثیرگذار بوده است. روش‌های پیشرفته‌ی معماری خورشیدی وبرنامه‌ریزی شهری در ابتدا توسط یونانی‌ها وچینی‌ها به کار رفتند.
– پایداری: انرژی خورشیدی جایگزین پایداری برای سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود. هر روز ۷۳ هزار تراوات انرژی خورشید به سطح زمین می‌رسد که ۱۰٬۰۰۰ برابر بیشتر از مصرف روزانه‌ی انرژی در کل جهان است.
– کوره خورشیدی: این سیستم برای تولید دماهای بسیار بالا به کار می‌رود، که برای تولید آب گرم وبخار آب گرم برای به راه انداختن توربین یک نیروگاه برق استفاده می‌شود.
همچنین تکنیک‌های فعال وغیرفعال خورشیدی برای تبدیل نورخورشید به خروجی های مفید استفاده می‌شوند، و فناوری‌های فعال تأمین انرژی را افزایش می‌دهند و فناوری‌های غیرفعال خورشیدی، نیازبه منابع جایگزین را کاهش می‌دهند.

 

انواع هزینه های جانبی و دوره‌ای سیستم‌های خورشیدی

 

هزینه های سیستم خورشیدی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه‌های سیستم خورشیدی به متغیرهای مختلفی بستگی دارد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

عوامل فنی و ماشینی

تعداد سلول‌های خورشیدی باید به صورت کامل و یکپارچه با هم متصل شوند تا بتوانند انرژی الکتریکی قابل توجهی تولید کنند. هر سلول فقط قادر به تولید مقداراندکی انرژی الکتریکی است و تعداد آن‌ها می‌تواند هزینه‌های ساخت و نگهداری را افزایش دهد.
برای کنترل ومدیریت سیستم خورشیدی، نیاز به تجهیزات خاص و نرم‌افزارهای مدیریتی است. هزینه‌های این تجهیزات و نرم‌افزارها نیز بخشی ازهزینه‌های کلی سیستم خورشیدی است.

عوامل اقتصادی ومالی

سیستم خورشیدی نیاز به نگهداری مناسب دارد. این هزینه‌ها می‌تواند شامل تعمیرات، تعویض قطعات ونگهداری منظم سیستم می باشند.
۰ هزینه‌های ساخت سیستم خورشیدی می‌تواند بسیار متغیر باشد و بستگی به اندازه سیستم، تعداد سلول‌ها، نوع سلول‌ها و کیفیت ساخت دارد. همچنین هزینه‌های نصب نیز در نظر گرفته می‌شود.
۰ عملکرد سیستم خورشیدی نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر هزینه‌های کلی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر سیستم خورشیدی با موفقیت برق تولید کند وهزینه‌های عملکردی آن کمتر باشد، هزینه‌های کلی سیستم خورشیدی کاهش می‌یابد.
۰ هزینه‌ برق تولیدی شرکت‌های محلی و نحوه استحصال آن از منابع مختلف مانند نیروگاه‌های خورشیدی، گازی، هسته‌ای، آبی و بادی نیز می‌تواند تاثیر بر هزینه‌های سیستم خورشیدی داشته باشد.
۰همچنین باید به این نکته توجه داشت که سیستم‌های خورشیدی می‌توانند در شرایط خاصی مانند استفاده از سرمایش و گرمایش خورشیدی (SHC) برای گرم کردن آب یا کاهش دمای محیط کاربرد دارد.

هزینه سیستم های خورشیدی چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه هزینه‌های سیستم خورشیدی، باید به چندین عامل توجه کنید:
۱-توان مصرفی و مدت زمان استفاده: ظرفیت پکیج خورشیدی بستگی به توان مصرفی و مدت زمانی که برای استفاده از آن نیاز دارید که وات ساعت از حاصل ضرب توان مصرفی (چند وات؟) در مدت زمان روشن بودن دستگاه (چند ساعت؟) محاسبه می‌شود.
۲-هزینه نصب پنل خورشیدی: هزینه نصب پنل‌های خورشیدی بسته به حجم پروژه، موقعیت جغرافیایی سیستم خورشیدی و برخی عوامل دیگر بین 3 تا ۶میلیون تومان برآورد می‌شود. برای اطلاع از هزینه دقیق نصب پنل‌های خورشیدی می‌توانید با شرکت‌های تجهیز و نصب برق خورشیدی تماس بگیرید.
۳-تجهیزات و تکنولوژی مورد نیاز: هزینه‌های تجهیزات مانند پنل‌های خورشیدی، باتری‌های خورشیدی، اینورترها و کنترلرهای شارژ بسته به انتظاری که از سیستم خورشیدی خود دارید، متفاوت است. برای راه‌اندازی سیستم خورشیدی خود، باید نیازهای خود را درنظر بگیرید و سیستمی را راه‌اندازی کنید که همه توقعات تان را از سیستم خورشیدی مورد نظرتان برآورده کند.
۴-کسب درآمد ازانرژی خورشیدی: اگربه شبکه برق متصل هستید، می‌توانید با احداث یک نیروگاه خورشیدی از انرژی بی‌پایان خورشید کسب درآمد کنید.
برای محاسبه دقیق هزینه‌ها، بهتر است با شرکت‌های تخصصی در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید از تجهیزات مناسب برای نیازهای خود استفاده کنید وهزینه‌های مربوط به نصب و اجرای سیستم خورشیدی را برآورد کنید.

جمع بندی

بنابراین باید این نکته توجه داشت که هزینه‌های جانبی دوره ای سیستم های خورشیدی می‌تواند بسیار متفاوت باشد بسته به مقیاس و نوع سیستم خورشیدی که نصب می‌شود وهمچنین به محل نصب آن. برای مثال، سیستم‌های خورشیدی مسکونی ممکن است هزینه‌های نصب کمتری داشته باشند نسبت به سیستم‌های خورشیدی کارآمد بزرگ تر هزینه‌ها بیشتر می شود.

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


× پشتیبانی آنلاین واتساپ