راهنمای کامل نصب و نگهداری سیستم های خورشیدی برای مصرف‌کنندگان

راهنمای کامل نصب و نگهداری سیستم های خورشیدی برای مصرف‌کنندگان

راهنمای کامل نصب و نگهداری سیستم های خورشیدی برای مصرف‌کنندگان

مقدمه

در دنیای امروز استفاده از سیستم‌های برق خورشیدی بسیار رایج می‌باشد. زیرا سیستم‌های خورشیدی توانایی این را دارند که در هر جایی بدون احتیاج به شبکه برق، انرژی الکتریکی که مورد نیاز شما می‌باشد را تولید کنند. این سیستم‌ها به عنوان یک جایگزین مناسب در جهت دسترسی به انرژی الکتریکی در مناطق دور از شبکه برق استفاده می‌شود. ساده بودن نصب، طول عمر بالا، پایین بودن هزینه‌های نگهداری و عدم وابستگی به شبکه برق از مهمترین مزایای این پنل‌های خورشیدی می باشند.

تعریف سامانه فتوولتائیک

اگر در اثر تابش خورشید، نور به صوت مستقیم به الکتریسیته تبدیل شود، پدیده فتوولتائیک یا نور ولتایی رخ می‌دهد. همچنین به سامانه ای که از این پدیده استفاده می‌کند، سیستم فتوولتائیک می‌گویند. در این سیستم‌ها انرژی تابشی نور خورشید، به وسیله سلولهای فتوولتانی بدون هیچ واسطه‌ای به برق مستقیم شهری (DC) تبدیل می شود. با استفاده از انرژی الکتریکی تولید شده و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی که وجود دارد می توانند انرژی الکتریکی که مورد نیاز بارهای DC و AC می‌باشد را تأمین کنند.

نصب پنل های خورشیدی بر روی خانه شخصی

پنل های خورشیدی باید به صورت مستقیم به یک اینورتر برق وصل شود و سپس به یک شبکه خانگی متصل شود، یا اینکه ابتدا اینورتر به باتری و بعداز آن به شبکه خانگی وصل شود. این اینورتر نیرو، انرژی خورشیدی را به انرژی قابل مصرف در خانه تبدیل می کند.

نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام

گاهی اوقات لازم است که پنل روی پشت بام خانه نصب شود. مکان هایی که مناسب نصب این سیستم ها هستد عبارت‌اند از سکو نصب میله‌ مانند که به خود ساختار پشت بام وصل می‌شود و برای اتصال ماژول به میله‌ از یک ریل استفاده میکنند.
تکیه‌گاه‌ به وسیله فوتینگ شن ریزی می‌شود مثل پایه‌ بتون یا فولادی که برای ایمنی سیستم در محل‌های مختلف استفاده می‌شود و این مدل نصب سیستم پنل های خورشیدی توانایی این را دارند که بدون تاثیر گذاشتن بر ساختار ساختمان یا پشت بام جا به جا شوند و همه‌ی سیم پیچی های ماژول‌ خورشیدی به قسمت برداشت انرژی متصل می‌شود در نتیجه باید بر اساس کد الکتریکی محلی نصب شود تا راه‌اندازی آن در کانال‌ یا لوله‌‌ی مناسب برای مکان آب و هوا انجام شود.

نحوه استفاده از پنل های خورشیدی

عضو اصلی پنل های خورشیدی، سیستم ‌های خورشیدی هستند که با گرفتن انرژی از تابش مستقیم خورشید، انرژی الکتریکی تولید می‌ کنند. برق تولید شده از پنل های خورشیدی، برق DC یا مستقیم می‌باشد. جنس این صفحات فتوولتائیک (پنل خورشیدی) از مواد نیمه رسانا و معمولا سیلیکون کریستالی می ‌باشند. سیلیکون یک ماده‌ی نیمه‌ رسانا می‌باشد که با دریافت نور خورشید مستعد سبب رها کردن الکترون ‌های آزاد زیادی می ‌شود و هنگامی که در یک ماده الکترون‌ های زیادی در جریان باشد به این معنی می‌باشد که آن ماده موفق به تولید جریان الکتریسیته به میزان قابل ‌توجهی شده است. به ‌طور کلی استفاده کردن از پنل ‌های خورشیدی کار دشواری نمی‌باشد، اما نکات بسیاری درباره نگهداری و استفاده‌ از این پنل های خورشیدی وجود دارد به طوری که طول عمر و راندمان را بتوان به بیشترین میزان از آن ها دریافت کرد و آسیبی هم به آن وارد نکرد.

 

نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام

 

استفاده از پنل های خورشیدی در خانه

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از سیستم ‌های خورشیدی در خانه‌تان استفاده می‌ کنید و یا مجهز به ”نیروگاه خورشیدی خانگی آنگرید” هستید، بهتر است که طرز استفاده از این پنل های خورشیدی در خانه را یاد بگیرید تا هم توانایی دریافت بیشترین راندمان را از آن داشته باشید و هم طول عمر پنل شما حفظ شود. هنگامی که شما یک نیروگاه خورشیدی در خانه دارید و یا به طور آفگرید از برق خورشیدی استفاده می ‌کنید، قطعا تعداد پنل های خورشیدی مورد استفاده شما به ‌تعداد یک نیروگاه برق خورشیدی نمی ‌باشد؛ در نتیجه روش نگهداری و حتی ”شستشوی پنل های خورشیدی” برای شما به نسبت کسانی که تعداد پنل های خورشیدی بیشتری در اختیار دارند، مثل صاحبان و مسئولان نیروگاه‌ های خورشیدی بزرگ، کمی متفاوت ‌تر می ‌باشد. بعضی از نکاتی که بهتر است درباره‌ی نگهداری پنل های خورشیدی بدانید و رعایت کنید در ادامه توضیح داده شده است.

نگه داری از سطح پنل خورشیدی

یکی از مهم‌ترین موارد نگه‌داری از پنل‌های خورشیدی ایناست که از بوجود آمدن ترک بر روی پنل خورشیدی به هر دلیلی جلوگیری کنیم. اما یکی از دلایل تشکیل ترک روی این پنل‌ها، سرد و گرم شدن سطوح شیشه‌ای می باشد. این امر معمولا وقتی پیش می‌آید که پنل های خورشیدی در جای خود نصب شده و کار می کند. مثل هنگامی که هوا سرد است و دمای سطح پنل ها بسیار پایین آمده، یا هر اتفاقی مثل جهش خال‌های جوشکاری که ممکن است در اطراف پنل رخ بدهد، سرد و گرم شدن صورت می‌گیرد. این اتفاق نیز باعث بودجود آمدن ترک بر روی سطح پنل خورشیدی می‌شود و راندمان آن را کاهش می دهد.

دور نگه داشتن پنل های خورشیدی از دسترس پرندگان و سایر حیوانات

یکی از مواردی که در نگه‌داری و تعمیر پنل های خورشیدی باید به آن توجه شود؛ دور از دسترس نگه‌داشتن پرندگان یا حیوانات دیگر است که امکان آسیب رساندن یا دستکاری کردن این سیستم را دارند.
سیستم های خورشیدی به خاطر پوشش سایه‌دارشان مکان مناسبی برای لانه ساختن پرندگان، سنجاب ها، ساریگ ها و سایر حیوانات می‌باشند. از آنجایی که روکش سیم های این سیستم ها مبتنی بر سویا است؛ بنابراین امکان دارد که موجودات مزاحم را جذب خود کنند، چرا که در طول گرمای روز، رایحه‌ای شبیه به وانیل از خود پخش می‌کنند.
به همین خاطر بسیار زیاد پیشنهاد می شود که موقع نصب پنل های خورشیدی به عنوان محافظ آن‌ها از صفحات خورشیدی استفاده کنید؛ به این روش دیگر موجودات مزاحم توانایی لانه سازی و دستکاری و نیز دسترسی از فضای اطراف به پنل های خورشیدی ندارند.

نتیجه

پنل‌های خورشیدی به طور کلی قیمت های بالایی دارند و کلا بر اساس تولید کیلووات برقشان، قیمت آنها نیز متغییر است. البته با وجود قیمت بالایی که دارند اما به وسیله‌ی صرفه جویی در مصرف برق و تولید انرژی مورد نیاز برای تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر خود یک نوع سرمایه گذاری نیز به حساب می‌آید. از آنجایی که برای خریداری کردن این سیستم‌ها هزینه زیادی را باید پرداخت، حتماً باید از نوع و روش‌های نگهداری پنل‌های خورشیدی اطلاعات کاملی را دارا باشید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


× پشتیبانی آنلاین واتساپ