ویژگی های کابل فتوولتائیک چیست ؟

ویژگی های کابل فتوولتائیک چیست ؟

ویژگی های کابل فتوولتائیک چیست ؟

 

کابل فتوولتائیک در صنعت برق از اصلی ترین وسایل پنل‌های خورشیدی است که وظیفه اتصال پنل‌های خورشیدی را به یکدیگر بر عهده دارد. کابل‌ها فتوولتائیک نقش پراهمیتی دارند، بنابراین باید اصول اولیه در انتخاب و نصب و کاربرد و شرایط نگهداری از کابل را به درستی اجرا کنیم تا آسیبی در سیستم‌های خورشیدی ایجاد نگردد. کابل فتوولتائیک به عنوان سیم Pvشناخته شده است که یک سیم تک هادی است که برای اتصال پنل‌های یک سیستم انرژی الکتریکی فتوولتائیک استفاده می شود.

امروزه کابل‌های  فتوولتائیک خورشیدی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و وجود آنها در سیم‌های که از باتری های خورشیدی تغذیه می کنند،الزامی است. به دلیل وجود شرایط خاص پنل‌های خورشیدی، کابل‌های فتوولتائیک بایستی طوری انتخاب گردند تا علاوه بر اطمینان از ایمنی آنها، تحمل شرایط خاص محیطی در بلندمدت را داشته باشند. چون در غیر این صورت، انتخاب بدون رعایت اصول استانداردها باعث خسارت بسیار زیادی در کابل و یا از بین رفتن خود کابل می شود. اگر می خواهید با ویژگی‌های کابل فتوولتائیک آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کابل چیست؟

کابل یا شاه سیم به مجموعه ای از چند سیم مسی که در کنار هم به صورت بسته شده یا به هم پیچیده یا به هم بافته شده اند که توسط عایقی مهار شده اند و کاربرد آنها هدایت و انتقال جریان الکتریکی و یا سیگنال می باشد. این کابل‌ها برای مصارف و کاربردهای مختلفی تولید و عرضه می گردند. ساختمان کابل از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظیفه خاصی را به عهده دارند و در مجموع قابلیت هدایت الکتریکی و استقامت الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی کابل را ایجاد می کنند. کابل ها بر اساس کارایی به صورت انعطاف پذیر ساخته می شوند تا در هر مکانی به راحتی نصب و استفاده شوند. درواقع کابل یک ابزار الکتریکی است که انتقال برق و داده ها را از دستگاهی به دستگاه دیگر یا از مکانی به مکان دیگر بر عهده دارد.

 

ویژگی های کابل فتوولتائیک چیست ؟

 

ویژگی‌های کابل‌های فتوولتائیک

کابل‌های فتوولتائیک یکی از لوازم و تجهیزات ضروری در صنعت برق و پنل‌های خورشیدی می باشد که انتخاب و خرید مناسب آن می تواند برای مرفع کردن نیاز ما بسیار مفید باشد. انتخاب نامناسب آن می تواند خللی در ساختار ارتباطی پنل‌های خورشیدی ایجاد کند. این کابل‌های فتوولتائیک خورشیدی به صورت تخصصی طراحی شده اند و برای اتصال نیروی الکتریکی تولید شده و  توسط پنل‌های خورشیدی مورد استفاده می شوند. درواقع اجزای کل مدار را به هم متصل می کنند و از جریان ایمن و مؤثر نیرو و در نتیجه عملکرد مؤثر تأسیساتی نیروی خورشیدی اطمینان حاصل می کنند.

این کابل های سولار یا همان فتوولتائیک بسیار خاص بوده و مخصوص سیستم های خورشیدی طراحی شده اند. بدون شک کیفیت و ساختار کابل‌های فتوولتائیک موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین کابل‌های مورد استفاده در سیستم‌های خورشیدی بایستی از لحاظ کیفی و ویژگی‌های ذیل را داشته باشند.

۰کابل های پنل خورشیدی قابل مقاوم در برابر تابش اشعه ماورای بنفش خورشیدی و همچنین در مقابل رطوبت ناشی از بارش برف و باران و آثار مخرب گرد وغبار و آلودگی‌ها مقاوم هستند. به طوری که این کابل‌ها دارای سازگاری زیست محیطی کافی در طول فرایند نصب و نگهداری می باشند.

۰کابل های فتوولتائیک به گونه ای طراحی شده‌اند که کمترین اتلاف انرژی در آنها رخ می دهد. چراکه در پنل‌های خورشیدی تبدیل انرژی به جریان برق با سرعت کم انجام می شود و ولتاژ نیز در این پنل‌ها پایین است و میزان جریان در آنها زیاد می شود همین موضوع باعث افزایش اتلاف انرژی در این سیم‌ها می شود.

۰ضخامت این کابل‌ها مطابق با استاندارد و قطر آن متناسب با تعداد و کابل خورشیدی می باشد و روکش این کابل‌ها از مواد آنتی UV استفاده می گردد که در رنگهای مختلفی تولید می شود و به همین دلیل خاصیت دیر گدازی، و جلوگیری از گسترش آتش و خاموش شدن شعله را دارند.

۰کابل ها فتوولتائیک در برابر بارهای  مکانیکی مثل فشار خمش، کشش، بارهای کششی متقاطع و ضربه های قوی مقاومت دارند و درضمن این کابل‌ها در محل اتصال  دارای قطب‌های مثبت و منفی استرینگ و مجهز به اتصال دهنده استاندار می باشند.

۰این کابل‌های سولار در شرایط آب وهوایی سخت حداقل ۲۵ تا ۳۰ سال دوام داشته است. چون این کابل‌ها قلع اندود شده مسی در مقابل اکسید شدن بسیار مقاوم هستند و به همین دلیل طول عمرشان افزایش پیدا می کند.  افزایش طول عمر، جلوگیری از خوردگی، مقاومت در برابر رطوبت و تحمل درجه حرارت‌های بالا،  افزایش خاصیت لحیم کاری و … از خاصیت‌های کابل‌های مسی قلع اندود شده است که به عنوان کابل‌های سولار به کار می روند.

۰کابلهای فتوولتائیک یک محصول تک هادی است. هادی برتر برای انتخاب کابل از نوع مس است که نسبت به آلومینیوم و قلع از ارجعیت دارد. این محصول تک هادی الزامات استاندارد  UV47o3 برای سیم فتوولتائیک برآورده می کند.

۰کابل‌های فشار قوی ماهیت خاصی دارند و در برابر ولتاژ زیاد مقاوم بوده تا بتوانند هر میزان ولتاژی را از خود عبور داده و دچار مشکل نشوند. برای مقاومت بالای کابل‌ها در برابر ولتاژ زیاد از روکشی به نام XLPE استفاده می شود این ماده صنعتی کابل‌ها را عایق کرده و از آنها در برابر فشارها محافظت می کند.

۰از ویژگی‌های دیگر این کابل‌های فتوولتائیک، افزایش بازدهی عملکرد نیروگاه های خورشیدی، دارای معتبرترین گواهینامه بین المللی، دوام  بالا در برابر هر شرایط آب وهوایی، بازگشت قابل اطمینان سرمایه و … می باشد.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا گفته شد کابل‌های فتوولتائیک خورشیدی دارای ویژگی‌های زیادی است که نقش اساسی در تولید انرژی  خورشیدی ایفا می کنند و همچنین این کابل‌ها با کیفیت قابلیت اطمینان منابع انرژی و بازگشت سرمایه می شوند. پس انتخاب کابل‌های استاندارد و با کیفیت و دارای ویژگی‌های بالا یکی از مهم ترین موارد تخصصی است که بهتر است نسبت به آن دانش کاملی داشته باشی. ازاین رو استاندارد بودن و داشتن ویژگیهای کیفی مطابق با الزامات استاندارد در انتخاب کابل فتوولتائیک نقش بسزایی دارد. اگر آشنایی نسبت به این  محصولات ندارید حتما با مشاورین سولارآریو تماس بگیرید.

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


× پشتیبانی آنلاین واتساپ