۶ مورد از کاربردهای سانورتر و اینورتر

کاربرد اینورتر و سانورتر

۶ مورد از کاربردهای سانورتر و اینورتر

امروزه در سراسر جهان میلیاردها انسان به جای استفاده از نیروی برق از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند چرا که این انرژی علاوه بر هزینه کمتر، آلودگی کمتری نیز ایجاد می‌کند، به همین منظور به انرژی پاک شناخته می‌شود. همچنین فرایند تولید آن راحت تر و سریع تر است. امروزه بسیاری از کشورها در حال برنامه ریزی و سرمایه گذاری بر روی پنل‌های خورشیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی هستند چرا که انرژی خورشیدی نوعی انرژی ناپایدار و تجدیدپذیر است.

در هر سیستم خورشیدی علاوه بر شبکه از دو قطعه بسیار مهم به کار برده می‌شود. یکی از این قطعه‌های مهم، اینورتر است که ولتاژ باتری را به ولتاژی مشابه برق شهر تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله به سوالاتی از قبیل این که سانورتر چیست؟ چه کاربردی دارد؟ اینورتر چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ پرداخته‌ایم. در صورتی که قصد استفاده از انرژی خورشیدی را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

سانورتر چیست

سانورتر خورشیدی یک دستگاه الکترونیکی است که می‌تواند سیستم‌های پشتیبان موجود را به یک سیستم هوشمند مدیریت انرژی خورشیدی تبدیل کند. پانل‌های فتوولتائیک خورشیدی به سیستم‌های موجود متصل می‌شوند و انرژی تولید شده در باتری‌ها ذخیره می‌شود و انرژی اضافی در بار متصل به کار می‌رود. سانورتر خورشیدی که به نام شارژر اینورتر نیز شناخته میشود ترکیبی از اینورتر، شارژر باتری و یک سوئیچ انتقال به سیستم خورشیدی است. این دستگاه بیشتر در سیستم‌های خورشیدی به منظور کاهش هزینه‌ها و کارایی بالاتر با اتلاف انرژی کمتر کاربرد دارد. این دستگاه بیشترین کاربرد در سیستم‌های خورشیدی جهت کاهش هزینه‌‌ها و کارایی بالاتر با اتلاف انرژی کمتر دارد.

عملکرد سانورتر خورشیدی

سانورتر با رشد ذخیره‌ سازی انرژی خورشیدی، سانورتر خورشیدی یا اینورتر شارژر اهمیت بالایی پیدا کرده است و با توجه به طراحی سیستم خورشیدی می‌توان برای سیستم‌‌های منفصل از شبکه یا متصل به شبکه از آن‌ها استفاده کرد. از مزیت‌های اصلی این سیستم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که عملیات مداوم مربوط به بار‌های بحرانی را صرف ‌نظر از حضور یا شرایط شبکه فراهم می‌‌کنند. به صورت کلی، یک شارژر اینورتر نوعی اینورتر است که جریان مستقیم  DC  ذخیره شده در بانک باتری را به جریان متناوبAC  تبدیل می‌‌کند.

 

 

سانورتر خورشیدی

۶ مورد کاربرد سانورتر

 

1-  کاهش هزینه‌‌ها و کارایی بالاتر با اتلاف انرژی کمتر در سیستم‌‌های خورشیدی

2- مدیریت انرژی بین آرایه‌های سیستم خورشیدی و شبکه

3- نگهداشتن باتری در حال شارژ

4- وارد شدن اتوماتیک سانورتر به مدار در صورت قطع ناگهانی برق شهر و تامین برق مورد نیاز مصرفی

5- تامین انرژی بی وقفه و مهار انرژی اضافی و بازگرداندن آن به شبکه

6- شارژ باتری با برق شبکه در زمان استفاده نکردن از انرژی تولید پنل  و بازگرداندن دوباره انرژی اضافی به شبکه

اینورتر چیست

اینورتر یک دستگاه الکترونیک قدرت است. در واقع اینورتر به دستگاهی گفته می‌‌شود که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌‌کند. اینورتر‌ها همچنین به صورت گسترده ‌ای در مراحل معکوس‌ سازی منابع تغذیه سوئیچینگ مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. ولتاژ و توان تولیدی اینورتر قابل تنظیم است. به طور کلی، اینورتر نوعی از کنترل کننده‌های سرعت و راه انداز موتور است که با تغییر همزمان فرکانس و ولتاژ اعمال شده به الکترو موتور کار می‌کند که به آن vfd نیز گفته می‌شود. اینورتر جهت استفاده در منازل یا صنعت کاربرد دارد. مهم ترین انواع آن‌ها اینورتر‌های تک فاز یا سه فاز هستند. هرگونه دستگاهی که برق DC  را به برق AC  تبدیل کند، اینورتر نامیده می‌ شود.

عملکرد اینورتر

اینورتر یک مبدل است که مهم ترین وظیفه آن تبدیل برق مستقیم به برق متناوب است. عملکرد اینورتر به این صورت است که برق شهری و یا برق صنعتی سه فاز را دریافت می‌کند و با تغییر دادن فرکانس و همچنین سطح ولتاژ آن را در قسمت خروجی تحویل می‌دهد. از اینورتر‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که یکی از عمده کاربرد‌های آن در دستگاه جوشکاری است که با نام اینورتر جوشکاری نیز شناخته می‌شود.

 

اینورتر

انواع مصارف اینورتر

اینورتر‌ها در ظرفیت‌های مختلف ساخته می‌‌شوند و در مصرف برق بسیار باعث صرفه جویی شده و میزان مصرف برق را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. اینورتر‌ها سه کاربرد اصلی دارند و عمدتا در این سه شاخه مورد استفاده قرار می‌گیرند:

1- اینورتر برق خودرو: اینورتر تبدیل برق ۱۲ ولت DC خودرو به برق شهری

2- اینورتر جوشکاری: که برای مصارف جوشکاری به کار می‌رود.

3- اینورتر کنترل دور الکتروموتور و پمپ: که برای کنترل انواع الکتروموتور و پمپ صنعتی و خانگی به کار می‌رود.

 

۶  کاربرد  اینورتر

 

1- کاهنده مصرف برق، انرژی و کاهش هزینه برق

2- تنظیم سرعت موتور یا کنترل دور

3- کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور

4- تغییر جهت چرخش موتور بدون نیاز به کنتاکتور و روشن و خاموش کردن موتور بدون نیاز به قطع و وصل منبع اصلی

5- جلوگیری از آسیب دیدن موتور در برابر افزایش ولتاژو داشتن حفاظ و ترانس در برابر اضافه بار

6- کاهش ضربه‌‌های مکانیکی و در نتیجه افزایش عمر قسمت مکانیکی

 

۴ تفاوت سانورتر و اینورتر

 

1- سانورتر وسیله ای است که هم شامل شارژ کنترلر و هم شامل اینورتر است اما اینورتر، شارژ کنترلر ندارد.

2- سانورتر توانایی متصل شدن به برق شهر را دارد اما اینورتر این توانایی را ندارد اما بعضی از مدل‌های اینورتر که حالت UPS دارند، می‌توانند به برق شهر متصل شوند.

3- سانورتر در سیستم‌های با ولتاژ بالا( ولتاژ بیشتر از 3000 وات) استفاده می‌شود اما اینورتر در ولتاژ‌های پایین تر کاربرد دارد.

4- هزینه تعمیر و نگهداری سانورتر نسبت به اینورتر بیشتر است و قطعات آن سخت تر تامین می‌شود.

سخن پایانی

همان طور که اشاره شد، سانورتر‌ها نوعی از اینوتر‌ها هستند که به باتری نیاز دارند به همین دلیل دارای ورودی برق شهر هستند و در صورتی که به برق شهر متصل شوند، می‌توانند توسط شارژر باتری که همراه با اینورتر وجود دارد، را شارژ کنند. در این مقاله تلاش کردیم علاوه بر معرفی سانورتر‌ها و کاربرد آن‌ها به اینورتر‌ها و کاربرد‌های گسترده آن‌ها بپردازیم.

دیدگاه (2)

  • علی رضا عاشوری پاسخ

    سلام مهندس ایا می توان برای یک نیروگاه خورشیدی مثلا ۵ کیلو وات باطری ها رو حذف کرد .؟ شرایطتش چیه؟

    ۲۴ آبان ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش های ضروری با علامت (*) مشخص شده اند.


× پشتیبانی آنلاین واتساپ